söndag 2 februari 2014

Sjöjungfru-Barbie

Som sagt firade vi vår älskade Lovis i fredags istället, då hon låg sjuk på födelsedagen. 
En dag i höstas låg Lovis bredvid mig i soffan när jag läste bloggen "Bakverk och fikastunder" och hon råkade få syn på just en sådan här tårta. Hon visste precis då vad hon själv ville ha till sitt kalas, och självklart fixade jag det. Så sjöjungfru-idén har jag snott rakt av, bara att den stjärten var i regnbågens färger och jag körde på enbart rosa nyanser. Lovis ville att fika bordet skulle gå i turkost och rosa och så fick det bli. Det var otroligt roligt att göra den här tårtan. Jag är mest nöjd med "vågorna" runt tårtans kant. Tyckte det blev riktigt snyggt. Stenen är gjord i ricekrispies treat och täckt med sugarpaste. 

Lovis fick även välja själv hur tårtan skulle smaka och hon ville ha winergum-fluff och mjölkchokladmousse. Wienergumsfluffet blev inte alls gott, så jag kompromissade det med bitar av wienergum istället. Det blev väl helt ok, men inget jag skulle valt själv direkt :-). 

Imorgon ska jag visa resten av bakverken på desserbordet. 






Tårtan
Ljusa bottnar
Mjölkchokladmousse
Bitar av wienergum
Spacklad med chokladsmörkräm
Lock av marsipan
Dekorationer i sugarpaste och gumpaste


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar