torsdag 6 februari 2014

Dessertbord i rosa och turkost

Ja det blev ett litet dessertbord till Lovis kalas. Det enda önskemål hon hade var att det skulle gå i rosa och turkost. Alla bakverk är sådant som Lovis verkligen gillar och hon åt massor av fiakt (hon brukar inte vara så stor i fika annars). Så det var ett bra betyg. Jag har varken gjort egna dammsugare eller mums-mums förut, men de blev riktigt goda. receptet på dammsugare blev ett eget hopkok, men mums-mumsreceptet hittade jag på en annan bakblogg. Ricekrisp treat gjorde jag av det som blev över då jag gjorde stenen som sjöjungfrun sitter på. Jag toppade med lite choklad och strössel så det skulle bli lite mer (de ser så tråkiga ut annars). 


Ricekrispies treat

Dammsugare

Mums-mums



Recept på mina dammsugare
ca 20 st

125g smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1,5 dl havregryn
3-4 dl sockerkakssmulor
1,5 tsk arrakessens

ca 300g marsipan
100g mörk choklad

Blanda alla ingredienserna i en skål
Knåda ihop till en deg
Rulla ut längder i önskad tjocklek, låt stå en stund i kylen så de hårdnar till sig
Färga marsipan i önskad färg
Kavla ut marsipanen och mät med rullarna hur stor bit du behöver
Täck rullarna med marsipan, se till att skarven blir nedåt
Skär dem i önskad storlek och doppa sidorna i smält choklad






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar