tisdag 2 april 2013

tulpaner

Den här tårtan grinade jag över när jag gjorde. Jag har längtat efter att få göra en tulpantårta länge nu och när jag äntligen fick göra en så gick allt åt skogen. Jag hade en grön marsipan nere i frysen som jag tänkt prova ett tag nu. Jag har ju läst massa gånger om hur bra det är att man kan frysa överbliven marsipan. Det fick jag ju lov att prova, för hur bra vore inte det!?! Sagt och gjort. Tinade marsipanen över natten och när jag skulle använda den kändes den perfekt. Smidig och lätt att kavla ut. Det som gick sämre var när jag skulle lägga på marsipanen på tårtan. Så fort jag drog det minsta i den så sprack den, och eftersom det här var en liten tårta måste man dra ganska mycket för att det ska bli snyggt nertill. Det gick alltså inte. Ok tänkte jag, det får bli fula kanter längst ner. MEN det var inte slut där. Marsipanen sprack runt om hela tårtan även om jag inte drog i den. Som ni ser på närbilden på tulpanerna är marsipanen alldeles småsprucken. Jättefult och jättetråkigt. Och tror ni jag hade någon mer marsipan i skafferiet? Nej så klart inte. Jag som ALLTID har marsipan hemma. Nej den var slut. Så jag fick snällt använda den fula tårtan. Det var inte alls lika kul att dekorera den när den såg ut som den gjorde kan jag ju säga. Men men, jag hoppas jag får göra en ny tulpantårta inom en snar framtid. Med marsipan som INTE varit fryst.     





(den här bilden är tagen med mobilkamera då tårtan åts hemma hos mina föräldrar och jag glömt kameran. Det kanske inte syns så bra, men det är bottnar med fyra olika nyanser av gult)

Tårtan
Gula regnbågstårtbottnar
Geishafluff
Spacklad med grädde
Lock och dekorationer av marsipan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar