måndag 1 september 2014

Gott med Oreo

Här kommer lite recept från sakerna jag bakade på min födelsedag. Oreocupcakesn blev supergoda, verkligen. Jag hittade ett recept på muffinsen och som frosting blev det vispad grädde med krossade oreo.




Oreocupcake
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 krm salt
100 g smör
1/2 tsk bakpulver

1 burk karamelliserad mjölk
oreokakor (minioreos om du vill göra mindre muffins)

 Sätt på ugnen på 225 grader. Smält smöret.
 Vispa ihop ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, salt, bakpulver och rör ner det i smeten.
Tillsätt smöret och rör till en jämn smet.
Ställ 12 muffinsformar och fyll varje med två oreokex med kolakräm emellan och en klick över. Häll sedan över browniesmet som täcker hela ”kakan”. Grädda i 225 grader varm ugn i cirka 10 minuter. (det här receptet hittade jag på http://www.femme.se/bambi)
Sen vispade jag 5 dl grädde, krossade några oreokex och blandande i. Sen spritsade  jag på grädden och satt en minioreo i varje cupcake. 




De här vet jag inte vart jag hittade receptet någonstans. Men det är en kladdkaka under och en tryffel med Marabou Oreo på toppen. Jag misslyckades något, då det skulle gå att dela kladdkakan och även ha en överdel på den här kakan. Men så blev inte mitt resultat. Men gott blev det i alla fall!


Oreobollar
100 g smör
1 dl socker
3 dl havregrym
1 paket mixade oreos
3 msk mjölk
2 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser till en deg

Rula bolar och doppa i kokos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar