tisdag 22 januari 2013

Tobias 30 år

I helgen hade vi fest för min man som fyllde 30 i förra veckan. Herre gud va gamla vi blir!! :)
Jag gjorde tre olika tårtor, vilka kommer visas i tre olika inlägg. Den första var en pakettårta. Jag gjorde en rosett som jag sprayade med ätbart silverspray. Det var första gången jag använde sprayfärg och jag tyckte att det var svårt att få jämt. Sprayen var väldigt ojämn och sprayade inte med samma tryck varje gång. Det glittrade i hela köket efter att jag var klar! Jag gjorde även en liten etikett som mina tjejer fick skriva en liten hälsning på. Tyckte det blev väldigt gulligt och personligt! 

Jag provade för första gången en chokladbollsfyllning som jag hittat på någon bakblogg (läser alldels för många för att komma ihåg vilken). Jag tyckte det var supergott och kommer garanterat använda mig av den många fler ggr. Tillsammans med rårörda jordgubbar blev den nog ännu godare! Receptet kommer längre ner!









Tårtan
Vaniljbottnar
Rårörda jordgubbar
Chokladbollsfylning
Spacklad med grädde
Loch av marsipan
Rosett och etiktt i sockerpasta



Chokladbollsfyllning
Räcker till ett lager
100g smält smör
3 msk kakao
1 dl socker
1 tsk vaniljpulver/vaniljsocker
3 dl havregryn
3 msk kallt kaffe
1 dl vaniljkräm
1 dl vispad grädde

Kokos eller pärlsocker



Gör så här:
Vispa smör, kakao, socker, vaniljpulver/socker, havregryn och kaffe till en smidig smet.
Blanda vaniljkräm av marsanpulver till en tjock smet, dvs ha i lite mindre mjölk än vad som står på paketet.
Vispa grädden och vänd ner den och vaniljkrämen.  

Bred ut fyllningen över tårtbotten och strö över kokos eller pärlsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar