onsdag 16 januari 2013

hög tårtbotten

Nu tänkte jag dela med mig av det recept på tårtbotten som jag har blivit att använda mig av varje gång jag bakar tårta nu. Jag har provat en hel del olika, men det här är det som jag fått bäst resultat utav. Det bygger på "lika delar". Jag har sett detta recept på flera olika bloggar, så vartifrån det kommer från början har jag ingen aning om! Botten blir väldigt hög och fin.


Till en form på 15 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 18 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 4 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 6 stora ägg


Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas. Mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp 1/3 del potatismjöl och resten vetemjöl. Vill man ha en chokladbotten byter man ut 1/3 av mjölet mot kakao.  
I mjölglaset blandar du ännu ner bakpulver: 
1 tsk till 2-3 ägg 
1,5 tsk till 4-5 ägg
2 tsk till 6 ägg.


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker länge, det skall bli riktigt vitt och pösigt. Vänd sedan ner mjölblandningen försikigt. Häll i smord form och grädda på nedersta falsen i:
 20 minuter för 2 ägg, 
25-30 minuter för 3-4 ägg 
35-40 minuter för 5-6 ägg. 
Känn på botten när du tror att den är färdig, stickan skall vara torr när botten är färdig. 
Kom ihåg att inte öppna ungsluckan under de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar