tisdag 29 januari 2013

En riktig prinsesstårta

I lördags fyllde min Lovis 6 hela år. Helt otroligt att hon är 6 år. Snart ska hon börja i skolan! Lovis är en riktig prinsesstjej så prinsessor och rosa är det bästa hon vet (har varit så sedan hon var 2 år, när ska det gå över!?!?). Så det var inte svårt att bestämma vad som skulle stå på hennes tårta. Smakerna i tårtan fick hon bestämma helt själv. Så sött och gott blev det :).

Det här var faktiskt den första våningstårta jag gjorde. Jag måste säga att det var lättare än vad jag trodde. Den blev ju riktigt rak och fin! 

Det skulle ha blivit en tårta med balett-tema också. Men på grund av sjukdom fick vi flytta ett kalas. Får se om jag gör den tårtan på söndag istället. Men svärmor fyller 50 till helgen och till den tårta har jag storslagna planer. Får se vad jag hinner :). 



Tårtan
Ljusa bottnar
Skumbananfluff/Hallonmousse (översta)
Daimfluff/Hallonmousse (understa)
Spacklade med smörkräm med vaniljsmak
Lock av marsipan
Dekorationer i sockerpasta



Så här kan det se ut när tårtan är uppäten. Mina barn lär sig aldrig att figurerna på tårtan ser godare ut än vad de är. Prinsessan har fått den lilla prinsesstårtan nerstucken i huvudet! Sen kanske ni ser att mina barn inte direkt är så förtjusta i fika överhuvudtaget. Undra vad det beror på! De borde ju älska fika när de har en mamma som bakar hela tiden :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar