söndag 2 juni 2013

te och kakor


Jag har under en längre tid kämpat med en del extra gravidkilon. Nu är de äntligen borta! Det känns såå skönt. Mycket roligare att kämpa för att stanna kvar på sin vikt, än att gå ner. Under den här tiden har det inte blivit mycket sötsaker, så det har varit tur att jag fått baka tårtor i alla fall. Det jag saknat mest av allt i sötsaksväg är småkakor. Te och kakor till kvällen är nog det godaste som finns. Här kommer ett recept på en utav mina favoritkakor. Receptet har jag fått, om jag inte minns fel, av min vän Maria som bor i Västerås. Receptet var på engelska och på 4-6 gigantiska kakor. Själv gör jag små varianter. Kakorna får absolut inte gräddas för länge, de ska vara riktigt sega.

Tobleronekakor
55g smör
1,5 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
200g toblerone

Blanda smör och socker vitt och pösigt
Rör i ägget och vaniljsocker
Blanda mjöl, salt och bakpulver och rör allt till en deg
Hacka toblerone och blanda i
Grädda i 180 grader i ca 10 min (beroende på hur stora kakor ni gör)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar