torsdag 20 juni 2013

Sommartårtor

Nu är vi hemkomna från en mini-semester i Småland. Vi har spenderat tre nätter i VImmerby och haft det hur skönt som helst. Vi har hunnit med Astrid Lindgrens väsrld, Vimmerby, Sevedstorp och en hel del lek. 

Innan jag åkte bakade jag en hel del tårtor, två utav dem var dessa somriga tårtor. Min mamma ska till hösten gå i pension och ville så klart bjuda på något innan hon slutade. Hon jobbar på en liten byskola där det går kossor på ängarna mellan skolan och matsalen. Önskemålet var en sommartårta, så då slängde jag med en liten kossa som går och betar på sommarängen.    







Den andra sommartårtan var beställd av min egen dotter. Barnen brukar alltid få ge personalen på förskolan någon present vid jul och sommar och nu ville hon ge bort en tårta. Jag körde sommartema även på denna men på den fick det bli liten bin på den här, då Alma går på avdelning Biet.







Tårtorna
Vaniljbottnar
Lemoncurdgrädde
Hallonmousse
Spacklade med citronsmörkräm
Lock av marsipan
Dekorationer av sockerpasta och gumpaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar