söndag 26 maj 2013

Mors dagstårta

Igår blev jag firad av min man och mina barn på Mors dag. Jag fick ett presentkort på Leilas generalstore (bästa presenten ever :-)!) och nybakade scones till frukost, mums. Själv firade jag min mamma med en tårta. Min pappa har alltid plockat liljekonvaljer till min mamma (och gör det fortfarande) på Mors dag och jag och min syster tog över den rollen under några år när vi var små. Vi gick upp tidigt på morgonen och plockade liljekonvaljer efter grusvägen. Känner riktigt hur det luktar kall vårmorgon när jag tänker på det.

Vad som skulle dekorera tårtan var alltså givet. Jag testade även att för första gången spritsa rosor. Jag har dragit mig lite för det, för det ser ju svårt ut. Men där hade jag fel. Det gick över förväntan. Nu är det ju ingen proffsspritsning direkt, men för att vara första gången är jag supernöjd. Det svåraste var väl att få rosorna i ungefärlig lika storlek. Tårtan hade ju varit lika fin utan dekoration, så jag fick lov att ta några bilder utan också. Receptet är ännu en tårta från Lomelino. Jag har bara ändrat och lagt till en aning. 






Tårtan
Jordgubbsbottnar
Jordgubbsmousse med vita chokladbitar
Jordgubbskompott
Vit chokladfrosting
Dekorationer i gumpaste och sockerpasta

-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar