torsdag 22 november 2012

regnbågstårta

Idag överaskade jag familjen med en regnbågstårta. Tjejerna tyckte den var sååå fin inuti. Och det måste jag väl hålla med om. Men jag längtar tills jag får göra en till. Blev inte nöjd smakmässigt med den. Jag hade grädde med smarties som fyllning och vit chokladfrosting på utsidan. Jag är övertygad om att den skulle smaka bättre med en limefrosting eller något likande både mellan och runt om. Nej nästa gång ska den bli mycket godare. Tyckte även att frostingen med vitchoklad inte täckte ordentligt. Ändå gjorde jag mer än vad det skulle vara till sex bottnar. Det ska ju bli en överraskning med färgexplosion när man skär i tårtan. Det är ju det roligaste! :)

Innan gräddning

Färdiggräddade

Dekorerad


Provsmakad

Recept
Detta recept räcker till sex bottnar, jag hittade ett recept med fler bottnar som jag gjorde om en aning. 
Jag tyckte att sex bottnar räckte gott och väl till min lilla familj. 

225g smör
3, 75dl socker
3,75 tsk vaniljsocker
5 äggvitor
7dl vetemjöl
3,75 tsk bakpulver
En nypa salt
3,75dl mjölk

Vispa smör och socker och vaniljsocker poröst.
Häll i äggvitorna, lite i taget, och vispa så det blir ordentligt blandat.
Rör ner mjölken i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Sikta mjölblandningen och vänd ner det i smeten.

Fördela smeten med dlmått i 6 skålar. Försök att få det så jämt som möjligt.
Ta fram pastafärger och blanda i en färg i varje skål.
Smörj sex st engångspajformar i aluminium. 
Häll i smeten i formarna. 
Grädda bottnarna på 150g i ca 20 min (jag använda varmluftsugn)
Låt bottnarna svalna och plasta sedan in dem.
Förvara dem i kylskåpet ett dygn eller frys in dem (då blir de saftigare).

Jag fyllde som sagt mina med grädde och vit chokladfrosting, men bara fantasin sätter gräns för vad man vill fylla denna tårta med. Jag tycker att det är finast om man använder sig av vit fylllning, men det är så klart en smaksak. 

Vit chokladfrosting
300g vit choklad
300g cream cheese

Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna.
Blanda i cream cheese och blanda om ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar