fredag 30 november 2012

Macarons

Macarons är väl härliga små bakverk. Goda, söta och så fina. Smakerna kan man variera i all oändlighet och det finns olika sorters fyllningar. Det trixiga är väl att man ska lyckas med dem också. Och jag kan väl erkänna att jag lyckas ungefär varannan gång. Det värsta är väl att jag aldrig har någon koll på vad jag gjort för fel. Det finns en rad olika recept, men det recept jag fastnat för är ur boken; Macarons, cupcakes och cakepops av Mia Öhrn. Sedan är jag inte så förtjust i den vita chokladtryffeln som hon använder som fyllning. Jag tycker att det är godast med en marmelad. det är även gott med smörkräm, men då ska det vara en smörkräm som absolut INTE smakar smör. Här bjuder jag på två stycken supergoda fyllningar. 


Blåbärsmacarons. 


Macarons med nutellafyllning 


Recept

Blåbärsmarmelad
200g färska eller frysta blåbär
1½ dl syltsocker
50g vit baksirap
2msk färskpressad citronsaft

Mixa blåbären. Blanda blåbären med resterande ingredienser i en kastrull.
Koka upp marmeladen och låt den puttra tills den tjocknat. 
Testa med marmeladprovet om den är tillräckligt tjock.
Låt svalna och häll upp i en spritspåse.
Låt påsen stå i kyl tills den är helt kall. 

Nutellafyllning (Leilas recept)
100g smör
1,5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1 äggula
2msk nutella
1msk kakao

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan
Smaksätt krämen med nutella och kakao.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar