söndag 3 augusti 2014

Gifflar

Tidigare i sommar bakade jag Gifflar med tjejerna. Det är ju så gott, men jag har inte bakat det på år och dar. Tjejerna tyckte att det var superkul. Gifflar tar mig genast tillbaka till barndomen. Gifflar och rabarbersaft en varm sommarkväll. Helt underbara minnen..

Vi bakade en vanlig vetedeg (vi tog Vår kokboks recept) och fyllde dem med två olika fyllningar. Halva degen använde vi oss av nötcream (den goda som finns i små plastpåsar i godishyllan, men även nu finns i en större burk på bakhyllan) och i den andra halvan av degen fyllde vi med mandelmassa och kanel (där mosade jag mandelmassa med lite mjölk och kryddade med kanel efter smak). De blev nog lika goda båda två. Jag hackade lite hasselnötter och toppade dem med nötcream, bara för att se vilka som var vilka. 


Bakning pågår

Vi tog med oss många utav påsarna med Gifflar till stranden




Så här mysigt har man när man äter Gifflar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar