söndag 10 augusti 2014

Blåbärspaj

Det blev även en blåbärspaj av blåbären i plockade i veckan. Jag provade något nytt för en gångs skull. Annars gör jag alltid Leilas smuldeg till alla pajer jag gör. Den är ju så god. Men kokos och goda kryddor till bären/frukten. Riktigt smaskigt. Men som sagt i dag ville jag göra en knäckig paj istället. Så en smet med sirap och smält smör fick det bli och riktigt knäckig och god blev den! Men, som tillbehör till pajen fick det, som vanligt, bli Leilas rårörda vaniljsås. Den kan man bara inte byta bort! Jag hade dessvärre ingen vaniljstång hemma utan bytte ut det mot vaniljpulver. Det blev ingen skillnad! Annars har jag läst någon gång att vaniljpulvret kan färga av sig, men det gjorde det inte den här gången i alla fall. 



Leilas rårörda vaniljsås
1/2 vaniljstång
3 ekologiska äggulor
1/2 dl strösocker
3 dl vispgrädde

1. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.
2. Vispa gulor, strösocker och vaniljfrön ljust och krämigt. 
3. Vispa grädden luftig och vänd ner den i äggsmeten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar