måndag 30 juni 2014

Mjölkfritt

Just nu äter min äldsta tjej helt mjölkfri kost. Hon har fått order från läkaren att testa det i fyra veckor för att utesluta mjölkallergi. Under sommaren är verkligen sämsta tiden för oss att göra det här, då det är kalas varje vecka. Men jag bakade lite fika som jag fryste in och bara kan ta ut när det är dags för kalas, eller när vi ska hem till någon på fika. Det var ju inte så krångligt att baka och laga mat utan mjölkprotein. MEN det är krångligt när vi ska någonstans. Sen saknar min tjej ost så hon håller på att bli tokig. Men förhoppningsvis ska det inte visa någon förändring, utan om tre veckor hoppas jag att hon får sin ost igen. 


Kolasnitt med polkagrisar
Där har jag bara bytt ut smör mot mjölkfritt margarin 

Chokladbollar
Samma här, bara bytt ut smör mot mjölkfritt margarin




Här har jag bakat en mjölkfri tårta. Tårtan skar jag upp i portionsbitar och frös in. Sen kan jag bara plocka fram en bit, vispa lite sojagrädde och lägga på lite bär. 
Chokladmoussen är gjord på kakao och sojagrädde. Vaniljkrämen är Oatlys vaniljvisp med lite gelatin i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar