tisdag 5 mars 2013

lite nyttigheter


Nu har jag inte bakat någon tårta på några veckor. Det har faktiskt varit skönt med en liten paus, så jag fick börja längta efter det igen :). Men även om jag inte har gjort någon tårta så har det bakats. Lovis har verkligen börjat gilla att baka (även om det roligaste är att gå loss på mitt strössel) och kommer ofta med förslag på vad hon vill göra. Det är alltid kul när vi kan göra något tillsammans som alla gillar. Alma är i och för sig mest med bara för att få slicka skålen.
Själv har jag hållit mig ifrån sötsaker den senaste tiden. Jag måste bli av med de sista gravidkilona (och de är faktiskt ganska många). Så här 8 mån efter förlossningen känns det inge kul att ha de kvar. Det har faktiskt aldrig varit så svårt att bli av med dem som nu. Min syster säger att det har med åldern att göra :). Hur som helst så kan man äta gott utan att använda sig av socker. Nyttiga chokladbollar har vi gjort en del här hemma den senaste tiden och till och med ungarna gillar dem! Jag bjuder på två olika recept.
Till helgen blir det i alla fall bak igen. En Barbietårta till en blivande 5-åring och en liten tårta till oss med Melodifestival-tema :).



Leilas recept
1,5 dl osaltade cashewnötter
1,5 dl mandelmjöl eller mandelspån
1 dl ekologiska aprikoser
0,5 dl gojibär
3 msk kakao av hög kvalitét
2 msk ekologiskt kokosfett
3 msk espressokaffe
2 dl kokosflingor till att rulla bollarna
.
  1. Kör alla ingredienser utom espressokaffe i en mixer.
  2. Tillsatt kaffet och mixa tills det är en mjuk deg som går att rulla till bollar.
  3. Rulla bollarna i kokosflingor.
  4. Förvara i kylskåp.

Recept från tidningen Buffé
Hacka och blanda
1½ dl valnötter
1½ dl pekannötter
4 dadlar
4 torkade aprikoser
3/4 dl kakao
1 msk kaffe
2 tsk honung
1tsk vaniljpulver
Mixa och rulla i kokos



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar