lördag 4 januari 2014

Marshmallows

Nu börjar julledigeheten gå mot sitt slut. Tråkigt, men vardagen kan ju faktiskt också vara skön. Vi har myst, lekt och bara tagit det lugnt. Jag tog lite ledighet från bloggen också, men bakat har jag gjort i massor! Har lite tårtor att bjuda på framöver. Här kommer ett recept jag hittade på arla.se. Alla i min familj (utom jag) älskar marshmallows. Men även om jag inte är så förtjust i det, så ville jag ju testa att baka det. Så det här var ett utav alla olika julgodis jag bakade. De var ju betydligt godare än de köpta, men ändå inte mina favoriter bland godiset. Det här behöver man ju absolut inte bara baka till jul, utan det passar sig när som helst. Mina tjejer tycker även väldigt mycket om polkagrisar, så jag letade på ett recept som innehöll det

Marshmallows med polkakross
  • 2 msk gelatinpulver
  • 1 dl vatten
  • 4 dl strösocker
  • 12 dl vit sirap
  • 3 msk vatten
  • 75 g krossade polkagrisar
  • röd hushållsfärg
  • olja till formen
  • florsocker
Blanda gelatinpulver och vatten i en skål och låt stå 10 min. Blanda socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka 1½ min. Rör om några gånger. Häll gelatin och  sockervätskan i en skål. Vispa på låg fart tills gelatinet löst sig. Vispa sedan på högsta effekt 10-15 min. Tillsätt krossade polkagrisar på slutet och ev lite hushållsfärg allra sist.
Pensla en form, ca 20x20 cm, och en slickepott med lite olja. Häll smeten i formen med hjälp av slickepotten. Täck över med plastfilm och låt stå i minst 3 tim, gärna längre. Klipp eller skär skummet i små bitar och rulla dem i florsocker. Förvara i väl försluten plastpåse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar