tisdag 5 februari 2013

balett

I söndags firades Lovis av min mans släkt. Jag hade bestämt mig för att INTE baka en tårta utan bara bjuda på cupcakes och glass. Men inte kunde jag hålla mig till det inte. I lördags fm skjutsade Tobias tjejerna på balett och Mille sov och vad gjorde jag då. Tog tillfället i akt och bakade en tårta så klart. Jag hade ju allt färdigt sedan förra helgen. Tårtbotten, färgad marsipan och dekoration. Men jag ångrade mig ganska snabbt, allt som kan gå fel gick fel. Den ena fyllningen blev för lös, den andra för tjock. Bottnen föll i sär när jag spacklade på smörkrämen och tårtan blev sne. Sen skulle jag spraya balettskorna med pärlemospray och det blev helt misslyckat. Precis som förra gången jag försökte mig på sprayfärg så blev det så ojämt. Skorna ser helt vita ut. Nej sprayfärg var inte min grej. Ändå har jag läst så mycket bra om det, men jag gör kanske fel. Blommorna blev i alla fall penslade med pärlemo-pulverfärg och de blev ju jättefina. Ja så någon närbild blir det inte på den här tårtan. Den hade kunat vara jättefin, nu blev den inte det. 

Lovis hade valt fyllningen, samma som jag gjorde till min kusins barn förra veckan. Lovis slickade skålarna då och tyckte fyllningarna var supergoda :). Balettskorna var självklara till den här tårtan tårta, då hon dansat balett i två år nu. 

  


Tårtan
Vaniljbotten
Kolagrädde
Hallonmousse
Spacklad med smörkräm med smak av vanilj
Lock av marsipan
Balettskor i sockerpasta
Blommor i flowerpaste


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar