tisdag 10 december 2013

Tobleronefudge

Jag fick en del ingredienser över nu i helgen när det inte blev något doptårtsbak. Bland annat Toblerone och grädde. Då kom jag på den briljanta idén att göra en Tobleronefudge. Det finns många smarriga recept på fudge på de stora bakbloggarna nu, men jag har inte sett till någon med Toblerone i. Det blev i vilket fall väldigt gott, så här har ni ett julgodis ni kan testa!


Tobleronefudge
3 dl grädde
2 dl socker
1 dl sirap
2 msk smör
150 g Toblerone

Koka upp grädde, socker och sirap, ha i smöret mot slutet
Låt det småkoka i ca 15-20 min, test med kulprovet (kolan ska NÄSTAN klara kulprovet, alltså ta av kolan innan du får till en riktig kula)
Ta av kastrullen från plattan och rör i chokladen
Häll upp i en form (jag tog en avlång brödform för att fudgen skulle få lite höjd)
Låt stå i kyl ca 3 timmar eller tills den stelnat
Skär i bitar och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar