fredag 6 december 2013

Pepparkakssmaker

Jag är inte överförtjust i pepparkakor. Men andra bakverk med pepparkakssmak älskar jag! Mjuk pepparkaka, pepparkaksrulltårta, pepparkaksfyllning i tårta, pepparkaksmacarons och peparkakskola är supergott. Jag har en stor förkärlek till småkakor och tänkte därför att jag skulle ta mina favoritsmåkakor och göra ännu godare med pepparkakssmak. Måste säga att det blev en hit! Kolasnitten och Drömmarna blev ännu godare!



Kolasnitt med pepparkakskrydda
200 g smör
2½ dl socker
2 msk sirap
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 tsk pepparkakskrydda

Rör socker och smör krämigt
Blanda i sirap och resten av de torra ingredienserna 
Blanda till en deg
Rulla ut 3 längder och platta ut 
Grädda i 10 minuter på 200 grader



Pepparkaksdrömmar
100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl matolja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
2 tsk pepparkakskrydda

Rör socker och smör krämigt
Rör ner oljan
Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda till en deg
Rulla bollar och tryck lätt med tummen i varje boll
Grädda 15 min på 150 grader


I helgen skulle jag egentligen ha bakat doptårtor till små tvillingar. Men dessvärre har vi magsjuka här hemma, så det vara bara att ställa in. Jättetråkigt tycker jag, då jag verkligen sett fram att baka dessa tårtor. Extra tråkigt när jag suttit och förberett massa söta dekorationer. Men men, får hitta på något annat med dem :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar